Laat u inspireren door FlowerSense

Onder het motto “Get inspired by FlowerSense”, brengt Nicolette Hooyman haar digitale bloemenplatform onder de aandacht. Ze wil er telers en bloemisten mee bij elkaar brengen, maar ook het verhaal en de mens achter de bloemen aan bloemisten en consumenten vertellen.

logo-flowersenseAl in 2007 startte Nicolette Hooyman, die samen met haar man Ron in Aalsmeer import- en exportbedrijf FloraPlus runt, met FlowerSense. “De tijd was er toen echter nog niet rijp voor”, zegt de Aalsmeerse onderneemster over haar digitale bloemenplatform. “Nu is dat denk ik wel het geval en daarom hebben we sinds een jaar de draad weer opgepakt.’’ Nicolette kwam op het idee omdat ze merkte dat er nood was aan informatie bij de klanten. “Vroeger had je de assortimentsboekjes van Bloemenbureau Holland, waar ook veel bloemisten gebruik van maakten, maar tegenwoordig is de productinformatie versnipperd. Daar komt bij dat telers op hun beurt ook hun verhaal willen vertellen. Ik wil de kweker met de bloemist verbinden en dat kan via FlowerSense.”

2.500 soorten
FlowerSense is een onafhankelijke, digitale databank voor snijbloemen. Op dit moment zijn er zo’n 2.500 soorten in opgenomen. Nicolette: “Ik wil bloemisten laten zien wat er te koop is, en vooral waar het te koop is. Ik toon foto’s van de producten, niet alleen als solitaire bloem, maar ook in een toepassing zoals die bij elke consument in huis zou kunnen staan. En ik voeg het verhaal van de kweker eraan toe. Niet alleen omdat storytelling het goed doet in de bloemenwinkel, maar ook omdat we zaken doen met mensen en niet met bedrijven. Daarbij, het verhaal van de kweker moet worden doorverteld. Kwekers hebben vaak prachtige brochures over hun producten, maar die komen lang niet altijd bij de bloemist of de consument terecht. Dat vind ik zo zonde.”

Op de website is bij de producten informatie opgenomen over verkrijgbaarheid, kleur, lengte, land van herkomst en andere, nuttige gegevens zoals het moment van snijden of de aanwezigheid van een certificaat voor milieuvriendelijke teelt. De foto’s van de producten maakt Nicolette zelf. Voor het maken van de arrangementen krijgt Nicolette hulp van arrangeur Frank Stam.

Doel van FlowerSense is voorts een open markt te creëren. “Als de bloemist goed op de hoogte is van de verkrijgbaarheid van een bloem, kan hij ernaar vragen bij zijn vaste leverancier. Die kan dan niet zeggen dat hij het product niet heeft. Hij kan het inkopen, maar de bloemist kan het ook zelf inkopen. Sterker, ook de consument die een mooi product heeft gevonden, kan er bij zijn bloemist naar vragen. Dat is de kracht van het idee: dat consumenten en bloemisten zelf naar producten gaan vragen.”

Hoewel er meer initiatieven zijn die informatie over producten, hun kenmerken en hun leveranciers bij elkaar willen brengen, denkt Nicolette dat FlowerSense een onderscheidende insteek heeft gekozen. “Hier geen hoogstandjes van bloemwerk, maar bloemen in hun mooiste en puurste vorm. Dit platform kan de partijen weer sterker maken.”

Op gevoel
“Het streven is zo’n 5.000 snijbloemen op de site FlowerSense te verzamelen. Veel meer moet het niet worden, dan wordt de bloemist gek’’, zegt Nicolette. Gevraagd welke selectiecriteria zij aanhoudt voor plaatsing is het antwoord: “Gevoel, gecombineerd met de ervaring die wij hebben met ons handelsbedrijf.” Maar de sitebeheerder kijkt en vraagt ook om zich heen: “Ik spreek regelmatig mensen aan. Bijvoorbeeld als ik naar de kapper ga, deel ik daar bosjes bloemen uit en vraag de mensen wat ze ervan vinden. Of ik vraag wat hun verwachting is als ze een bloemenwinkel binnen lopen. Dat zouden bloemisten ook moeten doen. Want als ze weten wat een klant verwacht, kan je die verwachting overtreffen. Daarmee houd je klanten vast. De bloemist moet veel zichtbaarder worden. Hij moet durven sfeer te verkopen. Daarom ook laat ik op de website de producten in een toepassing zien. Niet in grootse arrangementen, maar gewoon de bloemen in een vaas. Zoals iedereen het kan kopen.” Zeker van een website verwachten bezoekers dat het aanbod actueel is. Met die stelling is Nicolette het helemaal eens en ze realiseert zich dat ze daarvoor de medewerking van de kwekers nodig heeft. “Daarom schrijf ik de kwekers van wie producten op het platform staan vier keer per jaar aan met de vraag of hun aanbod nog up-to-date is. Er zullen producten afvallen, maar er komen ook weer nieuwe bij.”

Delen
Nicolette brengt FlowerSense op verschillende manieren onder de aandacht. Op internationale beurzen is zij aanwezig en ik bezoek evenementen. Daar brengt zij verhalen van kwekers over aan de bezoekers en dat geeft haar meteen de kans om ook FlowerSense toe te lichten. Behalve het creëren van open handel wil Nicolette met FlowerSense ook. “Delen waar ik zelf blij van word. Door internet worden mensen helemaal gek gemaakt. Ik wilde terug naar de basis. Terug naar het product.” Dat moeten bloemisten ook doen, vindt ze. ,,Vraag je af waarom je ooit voor dit vak hebt gekozen. Dat gevoel moet terugkomen. Te lang hebben bloemisten gefocust op de retail. Maar met supermarkten concurreren op prijs kan je vergeten. Meegaan in de massa is niet de slimste keuze. Beter is het je te onderscheiden van andere aanbieders. En dat betekent onder meer dat je niet gaat voor prijs, maar voor kwaliteit. Door verhalen te vertellen over bloemen en over de kweker, krijgen bloemisten meer kennis. Daar kunnen zij hun voordeel mee doen.”

Met name in het buitenland denkt Nicolette met dit aanbod- en kennisplatform in een behoefte te voorzien. “Over de grens is de kennis over producten vaak niet zo groot. Bloemisten en consumenten zijn daar vaak niet goed op de hoogte van het aanbod en daardoor afhankelijk van de selectie die hun leverancier maakt. Maar ook in Nederland wordt de site trouw bezocht. Door op FlowerSense te zoeken op kleur en op maand, kunnen bezoekers zelf een wensenlijst samenstellen waarmee ze naar hun leverancier kunnen gaan. Die kan dan niet meer zeggen dat hij het product niet kent.’’ Omdat het platform zich niet alleen richt op eigen land, maar ook op het buitenland, is alle informatie op www.flowersense.nl in het Engels verkrijgbaar.

 www.flowersense.nl

www.facebook.com/flowersensebv